Γράφει η Κάλλια Βαβουλιώτη
Το '19 ακόμα και λίγο πριν εκπνεύσει μας παίρνει μουσικές διάνοιες, ανθρώπους που έδωσαν όλη τους την ψυχή στην τέχνη τους.
Από χθες, ακούω τραγούδια του από διάφορες δισκογραφικές του δουλειές. Παράλληλα στο μυαλό μου αναπαράγεται η φράση "Γιε μου που πας; Μάνα θα πάω στα καράβια". Η ζωή έχει έναν τρόπο να δίνει εξαιρετικό συναισθηματικό βάρος και φόρτιση σε κάποια πράγματα. Έχοντας αγαπημένο ξάδερφο ναυτικό, που χθες έφυγε απροσδόκητα για ταξίδι μετά από τηλεφώνημα της εταιρίας και έχοντας συνδέσει άρρηκτα αυτά τα τραγούδια που τα ποιήματα του Καββαδία συνάντησαν τη μουσική διάνοια του Θάνου Μικρούτσικου, όταν πληροφορήθηκα την απώλεια του μεγάλου μας συνθέτη, σκέφτηκα πόσο παράξενη σύμπτωση ήταν αυτή.
Ο Θάνος Μικρούτσικος υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες της σύγχρονης ελληνικής μουσικής, δάσκαλος για αρκετούς μουσικούς της νεότερης γενιάς ενώ το έργο του ήταν τεράστιο και δίχως φραγμούς ή ενδοιασμούς για το εκάστοτε είδος προσέγγισης.
Αξίζει να αναφερθεί πως ο Θάνος Μικρούτσικος, συνέβαλλε ουσιαστικά στην μελοποίηση μεγάλων ποιητών όπως ο Νίκος Καββαδίας, ο Γιάννης Ρίτσος, ο Ναζίμ Χικμέτ, ο Κωνσταντίνος Καβάφης, ο Άλκης Αλκαίος και ο Κώστας Τριπολίτης.
Κάποιοι μεγάλοι ερμηνευτές με τους οποίους συνεργάστηκε, ήταν η Μαρία Δημητριάδη, η Χαρούλα Αλεξίου,ο Μανώλης Μητσιάς , ο Δημήτρης Μητροπάνος, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου , ο Γιάννης Κούτρας, ο Γιώργος Νταλάρας, ο Χρήστος Θηβαίος, η Δήμητρα Γαλάνη, τα Υπόγεια Ρεύματα , οι Χάρης και Πάνος Κατσιμίχα καθώς και η Ρίτα Αντώνοπουλου.
Η άγνωστη ιστορία της Ρόζας
Με αφορμή την τεράστια απώλεια του Θάνου Μικρούτσικου, αξίζει να θυμηθούμε μια ενδιαφέρουσα ιστορία.
Όταν ο Άλκης Αλκαίος του έστειλε τους στίχους για το τραγούδι "Ρόζα",ο Θάνος Μικρούτσικος βρήκε γρήγορα την έμπνευση για να γράψει τη μουσική. Η ηχογράφηση δεν ήταν καλή καθώς έγινε σε ακατάλληλη ώρα και ο Θάνος Μικρούτσικος μείωσε τον ήχο του πιάνου του με σουρντίνα,ένα ειδικό εξάρτημα που προσαρμόζεται στο πιάνο και πνίγει τον ήχο, Όταν η Χάρις Αλεξίου για την οποία προοριζόταν, άκουσε το τραγούδι ηχογραφημένο το απέρριψε.
Το τραγούδι έμεινε είκοσι χρόνια δίχως ερμηνευτή, μέχρι που μία μέρα ο μουσικός παραγωγός Ηλίας Μπενέτος, καθώς άκουγε κάποια τραγούδια που είχε ηχογραφήσει ο Μικρούτσικος παρέα με τον ίδιο σπίτι του, άκουσε κατά λάθος την εισαγωγή της Ρόζας. Τη στιγμή που ο Μικρούτσικος σηκώθηκε να προχωρήσει την κασέτα παρακάτω ο Ηλίας Μπενέτος του κράτησε το χέρι και του είπε "αυτό είναι" και έτσι το τραγούδι δόθηκε στον επίσης μεγάλο μας λαϊκό ερμηνευτή Δημήτρη Μητροπάνο.
O Θάνος Μικρούτσικος μέσα από τις συνεντεύξεις του...
- "Μην κλείνετε το παράθυρο στο όνειρο, ακόμη κι αν απ' έξω είναι σκοτάδι. Γιατί, αν θέλουμε κάποτε να πάμε στο ξέφωτο, δεν ξέρω πώς, δεν ξέρω πότε, εάν κλείσουμε το παράθυρο στο όνειρο, τότε τελείωσε η ζωή μας"
- "Δεν είναι καθόλου εύκολη διαδικασία να μιλήσεις με τα παιδιά.Τα ερωτήματά τους και οι ερωτήσεις τους σπάνε κόκαλα. Γι’ αυτό και ανέκαθεν ήταν ένα μεγάλο στοίχημα για μένα να έρθω σε επαφή μέσω της τέχνης μου με αυτό το κοινό που έχει ταυτόχρονα πολλά πλεονεκτήματα. Ειδικότερα στα χρόνια της κρίσης το παιδικό κοινό χρειάζεται έργα που να μιλάνε με ειλικρίνεια, κατευθείαν στο μυαλό και στην ψυχή του, για ό,τι βάρβαρο συμβαίνει δίπλα μας"
Σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στην Αναστασία Κουκά στο Έθνος.
- "Η κάθε γενιά έχει και πυξίδα και πρέπει επίσης να σας πω ότι κάθε γενιά ζει και μια δραματική συγκυρία."
- "Το μεγάλο μου όνειρο, το οποίο όμως δεν θα το δω, είναι να ξεκινήσει και να είμαι εν ζωή, η αρχή μιας δίκαιης κοινωνίας. Και όταν λέω δίκαιη κοινωνία εννοώ μια κοινωνία η οποία τουλάχιστον τα παιδιά που γεννιόνται να έχουν τις ίδιες δυνατότητες να εξελιχθούν."
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στον Λευτέρη Παπαστεργίου και στο site larissanet.gr
- "Είμαστε εδώ για να πολεμάμε σε αυτή την ζωή, την τελικά τόσο μικρή, είμαστε σχοινοβάτες. Το στοίχημα είναι να σηκωθούμε όρθιοι και να ξαναπερπατήσουμε."
Σε συνέντευξη στο κανάλι Open
- "Αυτό που σίγουρα δεν χρειάζεται είναι να φοβάσαι. Σε όλα τα πράγματα. Πρέπει να μπορούμε να ονειρευόμαστε, ειδικά οι νέοι. Σε μια τόσο βάρβαρη εποχή που ζούμε πρέπει να αγωνιζόμαστε και να μην φοβόμαστε. Έτσι μόνο αξίζει να ζεις»."
Σε συνέντευξη στη Νατάσα Μαστοράκου για το in.gr
«Η ποίηση έγινε η δεύτερη διάσταση στην καθημερινότητα μου».
«Η ποίηση έγινε η δεύτερη διάσταση στην καθημερινότητα μου».
«Η ποίηση έγινε η δεύτερη διάσταση στην καθημερινότητα μου».
Αδιανόητη απώλεια πραγματικά.
Αντίο και ευνοϊκός ο άνεμος στο ταξίδι...
Αδιανόητη απώλεια πραγματικά.
Αντίο και ευνοϊκός ο άνεμος στο ταξίδι...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου