Γράφει η Μαρίνα Καρτελιά.
"Το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή ενός σκηνοθέτη
είναι να αισθάνεται ότι
το βλέμμα του διατηρεί την ικανότητά του να ανακαλύπτει".
Πώς τα βιβλία μπαίνουν μέσα μας... Μας κεντρίζουν κάποιες αδιόρατες κεραίες που είναι εκεί και ναρκωμένες σάμπως περιμένουν. Το αόρατο χέρι που θα τις ξυπνήσει, που θα τις ενεργοποιήσει. Τότε εκείνες ορθώνονται και συλλαμβάνουν σήματα, νιώθουν μηνύματα πρωτόγνωρα, επανασυνδέονται με εικόνες, χρώματα, προτιμήσεις, αρνήσεις που δεν εξηγούνται.
΄Αρνηση είχα κι εγώ να σκύψω στον Αγγελόπουλο. Στο σκηνοθέτη-μύθο, στην αμφιλεγόμενη προσωπικότητα. Η ατμόσφαιρα σκηνών στις ταινίες του με συγκινούσε αδιόρατα στιγμές. Αλλά δεν είχα ποτέ τη νηφαλιότητα και την απαιτούμενη συνέπεια χρόνου να αφιερωθώ στο να καταλάβω το έργο του. Φυσικά, είχα δει δυο-τρεις, το Θίασο πρωτίστως, για τα άλλα άκουγα τις απόψεις, έβλεπα στα τρέιλερ μακρόσυρτα πλάνα και απομακρυνόμουν απ΄την προοπτική. ΄Ηξερα όμως ότι κάποτε θα έρθει η ώρα. Και δεν άργησε.
Συνδέθηκα με το έργο του με πολύ όμορφο τρόπο. Πάντα αισθανόμουν - όχι πίστευα, αισθανόμουν - ότι η Τέχνη είναι μία. Αδιαίρετη στις μορφές της, δηλαδή. Οπότε όλες συνδέονται. Αν σε συγκινεί ένα βιβλίο, σε πηγαίνει σ΄ένα μουσικό κομμάτι, βλέπεις έναν πίνακα ύστερα και θυμάσαι το βιβλίο....Υπάρχει μια συνδεσμολογία αδιόρατη, αλλά εξαιρετικά υπαρκτή και χειροπιαστή.
΄Ετσι λοιπόν, συνδέθηκα μέσω του καταπληκτικού αυτού βιβλίου. Περιέχει μια συνέντευξη που έδωσε στον Γιώργο Αρχιμανδρίτη. Σ΄αυτή μαθαίνουμε συγκλονιστικές λεπτομέρειες για τη ζωή του, τα παιδικά του χρόνια. Μας φανερώνεται όσο ποτέ νομίζω... Ηθελημένα, φαντάζομαι. Αμόρσα-αμόρσα, σαν καλά μονταρισμένη κόπια. Ο Αγγελόπουλος αποτυπώνεται εδώ όπως είναι - και η μαγεία είναι ότι δεν απρόσιτος, αντίθετα. ΄Ολη η κοσμοθεωρία του είναι παρούσα. Τον γνωρίζουμε πια εδώ ως άνθρωπο. Τη στόφα του. Καταλαβαίνουμε γιατί αυτός ο άνθρωπος, γιατί αυτός ο κινηματογράφος, γιατί αυτή η ματιά....
Δεν υπάρχει γκρίζα ζώνη, κρυφό σημείο. Μετά απ΄αυτό θα πάθετε ό,τι κι εγώ. Θα αναζητήσετε τις ταινίες του. Αυτό σας γίνεται εύκολο, διότι πρώτη φορά υπάρχει ενσωματωμένη όλη η φιλμογραφία του, χωρίς λάθη όπως είπε στην Λέσχη Ανάγνωσης Πατάκη, στο πολύ όμορφα οργανωμένο κι ενημερωμένο βιβλιοπωλείο, όπου παραβρέθηκα κι απόκτησα το βιβλίο.
Ο Γιώργος Αρχιμανδρίτης ζει και εργάζεται στο Παρίσι. Ασχολείται με το είδος της βιογραφίας πολλά χρόνια, μέσω και της ενασχόλησής του στο γαλλικό ραδιόφωνο και έχει ασχοληθεί και με άλλες προσωπικότητες, όπως ο Μίκης Θεοδωράκης, η Μελίνα Μερκούρη και η Ντανιέλ Μιττεράν.
Προσεγγίζει την προσωπικότητα του Θόδωρου Αγγελόπουλου με σχεδόν ιπποτικό σεβασμό, με ευγένεια και συνέπεια συγγραφική. ΄Οπως είπε, ήταν δύσκολο να αποτυπωθεί ο προφορικός λόγος μιας συνέντευξης σε γραπτό κείμενο, αλλά η απόδοση όπως θα διαπιστώσετε είναι εξαιρετική, μια και στο τέλος του βιβλίου υπάρχει η μεταγραφή της συνομιλίας στα γαλλικά, στη γλώσσα που πραγματοποιήθηκε. Το λάτρεψα αυτό.
Μια αφισσέτα με πόστερ από όλες τις ταινίες του, φωτογραφίες έγχρωμες από κομβικές σκηνές και φωτογραφικό υλικό που αφοροά το έργο του, συμπληρώνουν με τον άριστο τρόπο την έκδοση. Μια αφιερωματική ματιά, χωρίς τυμπανοκρούσίες, με αλήθεια, ακεραιότητα και πιστή στο εύρος της προσωπικότητας : Τον Θόδωρο Αγγελόπουλο.
Καλή συνέχεια, μετά το έξοχο αυτό βιβλίο, στο εκράν.
Θόδωρος Αγγελόπουλος - Με γυμνή φωνή, Γιώργος Αρχιμανδρίτης, Εκδόσεις Πατάκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου