Εξέλιξη,
διαφορετικότητα, εκκεντρικότητα, Άλεξ Τέρνερ, σεξαπίλ, τρίχες, ζελέ, ροκ
σταριλίκι, δημοσιότητα, celebrity icon, ξανά Άλεξ Τέρνερ, εμπορικότητα, 'that
rock n' roll, hey?', περσόνα, υπερέκθεση, αμερικανοποίηση, μεταμόρφωση,
κωλοπαιδαρισμός, σνομπισμός, άλλη μια φορά Άλεξ Τέρνερ, ταλέντο, συνεργασίες,
νέο fanbase, επιτυχία.
Πέντε άλμπουμ (προσεχώς έξι), δεκάδες βραβεύσεις, αλλαγές στο στυλ, εμπορευματοποίηση, ως αποτέλεσμα της προώθησης-παρωδία από το NME. Η λίστα είναι ατελείωτη. Μπορούσαν και μόνοι τους, όμως. Έτσι κι αλλιώς είχαν απορρίψει αρκετές δισκογραφικές για να μείνουν με τη δική τους, την ανεξάρτητη Domino Records. Ο Άλεξ Τέρνερ μαζεύει όλα τα φώτα πάνω του, και δικαίως. Είναι χαρισματικός, ευρηματικότατος στιχουργικά (και όχι μόνο) και αυθόρμητος. Έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα τον έκαναν να πρωταγωνιστήσει.
Μέχρι τότε βέβαια έχουμε καιρό. Εγώ εδώ πάντως έχω κάνει ένα ποτ πουρί (sic), διαλέγοντας πέντε αγαπημένα τραγούδια από τα πέντε άλμπουμ τους και άλλα πέντε πιο άγνωστα στο ευρύ κοινό, αλλά εξίσου όμορφα και άξια λόγου διαμαντάκια. Έβαλα και λίγες ιστοριούλες μέσα. Ε τι, έτσι θα τα άφηνα;
1.
From the Ritz to the Rubble
(Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not – 2006)
(Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not – 2006)
Υπάρχουν τραγούδια, άλμπουμ, ιστορίες κομμένες και ραμμένες για τα Σαββατόβραδα. Ότι πρέπει για σβήσιμο, δηλαδή. Το πρωί όμως θα είναι όλα καλά, σωστά; Θα συνεχίσεις σαν να μη συνέβη ποτέ τίποτα, σαν να μην έζησες ποτέ σου μερικά πράγματα, σαν να μην έκανες ποτέ σου αυτές τις γαμημένες τις σκέψεις. Όλα καλά την Κυριακή το πρωί, το ξέρω ήδη. Το έχω δει το έργο, πολλάκις.
Οι σκέψεις γιγαντώνονται μέσα μου και δεν έχεις ιδέα πόσα πράματα θέλω να κάνω και να πω αλλά δεν μπορώ.
2. Teddy Picker
(Favourite Worst Nightmare – 2007)
(Favourite Worst Nightmare – 2007)
Μια από τις αγαπημένες μπάντες-επιρροές των Monkeys, ήταν ανέκαθεν και οι Duran Duran, κι αυτό φαίνεται από τις αναφορές τους τόσο στο I Bet You Look Good On The Dancefloor (Your name isn't Rio, but I don't care for sand / Her name is Rio and she dances on the sand - Rio, 1982) όσο και στο Teddy Picker (Don't concern us with your bollocks, I don't want your prayer, save it for the morning after / Don't say a prayer for me now, save it 'til the morning after - Save a Prayer, 1982).
Ο δρόμος προς την επιτυχία δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Απαιτεί προσπάθεια κι απαιτεί να θυσιάζεις κάποια πράματα στο βωμό του ονείρου σου. Ωστόσο, υπάρχει και η περίπτωση, κάνοντας τη ζωή ενός ροκ σταρ, να βλέπεις τη ζωή σου να καταστρέφεται από τα media, κι αυτό όχι μόνο να μη σε κάνει να μετανιώνεις γι' αυτή σου την επιλογή, αλλά να σε κάνει ακόμα πιο εθισμένο με αυτό που θέλεις να κατακτήσεις: την κορυφή. Μα ποια στα αλήθεια είναι η κορυφή για τον καθένα;
3 Δεκεμβρίου του 2007, οι Arctic Monkeysκυκλοφορούν το τρίτο single από το Favourite Worst Nightmare, φτάνει μόνο στην 20ή θέση των UK Singles Charts αλλά στην καρδιά μου είναι πάντα πρώτο.
3. Arctic Monkeys - The Jeweller's Hands
(Humbug – 2009)
(Humbug – 2009)
Μετά από ένα μικρό hiatus λόγω των Last Shadow Puppets, οι Monkeys κυκλοφορούν το τρίτο άλμπουμ τους με τίτλο Humbug. Δίχως να δυσκολευτεί ιδιαίτερα, αγγίζει κατευθείαν την κορυφή κι αυτό, όπως και τα δύο προηγούμενα.
Έχοντας ολοκληρώσει (πλήρως επιτυχημένα) το The Age Of The Understatement με τους Miles Kane και James Ford, ο Άλεξ Τέρνερ ενώνει ξανά την μπάντα, και μαζί ηχογραφούν 24 τραγούδια: τα 12 σε στούντιο στο Εθνικό Πάρκο Joshua tree, μαζί τον Josh Homme των Queens of the Stone Age, το Φθινόπωρο του 2008, και τα υπόλοιπα 12 σε στούντιο της Νέας Υόρκης με τον James Ford, την Άνοιξη του 2009. Παρ’ όλα αυτά, στο τελικό tracklist περιλαμβάνονται μόλις δέκα εξ αυτών.
Αμφότεροι Josh και James, βάζουν τη δική τους πινελιά και δίνουν ένα πιο μελωδικό ύφος στο άλμπουμ.Μετά την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους, κάτι άρχισε ν’ αλλάζει στους Monkeys. Πρώτα ταξίδια στην Αμερική, φωτογραφίες με μακριά μαλλιά και μουστάκια, χρήση κρουστών (ξυλόφωνο), keyboards, καθώς και νέα guitar effects, πειραματισμοί με διαφόρων είδους βοτάνια (επιβεβαιωμένο από μέλη της μπάντας), επιρροές από Nick Cave, Cream και Jimi Hendrix. Ήταν έκδηλη η αίσθηση ότι το πήγαιναν για κάτι διαφορετικό, ίσως πιο βαρύ απ’ ό,τι τα δύο προηγούμενα.
Ο Άλεξ Τέρνερ είχε βαλθεί να γραφτεί στα κιτάπια της σύγχρονης μουσικής ιστορίας ως ένας από τους κορυφαίους στιχουργούς της γενιάς του. Στο Humbug δεν γράφει ιστορίες για νεανικές περιπέτειες στο Σέφιλντ. Στο Humbug, ο Τέρνερ εξάπτει την περιέργεια και τη φαντασία του μυαλού, περπατάει σε μονοπάτια της ψυχεδέλειας και του ερωτισμού με τις μεθυστικές μελωδίες και τη γλυκιά χροιά του.
Γυρνάς από φουλ οκτάωρο στη δουλειά κι ενώ ο ουρανός έχει αποκτήσει ένα απόκοσμο χρώμα, αρχίζουν να πέφτουν πολύ απαλά σταγόνες βροχής. Για κάτι τέτοια σκηνικά φτιάχτηκε αυτό το άλμπουμ και δη αυτό το τραγούδι. Άσμα Ασμάτων.
If you've a lesson to teach me, I'm listening,
ready to learn
4. Love Is A Laserquest
(Suck It And See – 2011)
(Suck It And See – 2011)
«Δεν θέλω να ερωτευτώ ποτέ ξανά», είπε και κλειδώθηκε στο δωμάτιό της, έχοντας προλάβει να πάρει το κουτί με τα σοκολατάκια. Δεν πάει έτσι όμως, αγάπη μου. Γιατί κάθε φορά αυτό λες και κάθε φορά σε βλέπω να ερωτεύεσαι ολοένα και πιο δυνατά, με όλο και περισσότερο πάθος. Αγάπα τον πόνο σου. Φρόντισέ τον. Κάνε μια κουβέντα μαζί του, ζήσ'τον και μετά αποδέξου τον. Η ζωή πάει μπρος, κι όχι πίσω.
Το παρελθόν πρέπει να μπαίνει σε καραντίνα. Και να μένει εκεί όσο χρειαστεί. Πέρασες ωραία, πέρασες όμορφα εκείνες τις στιγμές; Αναρωτιέσαι. Κοιτάς τον καθρέφτη και βλέπεις ένα γλυκό χαμόγελο ζωγραφισμένο στο προσωπάκι σου. Αρκεί νομίζω.
Έχω μια τάση τις Κυριακές να μελαγχολώ, να αφήνομαι στις μελωδίες, να νιώθω αδύναμος και ανασφαλής. Είναι που είσαι μακριά, είναι που οι νοσταλγίες έρχονται και με χτυπούν αλύπητα, δεν ξέρω. Ειλικρινά, και δεν νομίζω να υπερβάλω, κάτι τέτοιες στιγμές η φωνή του Άλεξ με κάνει να αισθάνομαι τόσο όμορφα, τόσο οικεία.
Το Love Is A Laserquest αγγίζει ευαίσθητες χορδές της ψυχής μου και θυμίζει πολλά, πάρα πολλά.
5. Fireside
(AM – 2013)
(AM – 2013)
Δεν ξανά μίλησαν. Δεν υπήρχε λόγος. Δεν είχαν τίποτε άλλο να πουν. Στο κεφάλι της χτυπούσαν εκατομμύρια σφυριά, τόσο δυνατά, που κανονικά θα' πρεπε να τ' ακούν όλοι. Μα ήταν μόνη. Για ακόμη μια φορά. Κι αυτά που έβρεχαν τα μάγουλά της, δάκρυα δεν ήταν; Για τί έκλαιγε; Ίσως γιατί έξω άρχιζε να βρέχει. Ίσως από συνήθεια. Άσχημο πράμα καρδιές που αγαπήθηκαν να είναι χώρια. Βρίσκεις;
Πέρα από το Do I Wanna Know, πέρα από το R U Mine?, υπάρχει και ένα άλλο AM, πιο μελωδικό, πιο συναισθηματικό γενικότερα. Στο Fireside, ο Τέρνερ εκφράζει πλήρως τη μελαγχολία του τραγουδιού, σε όλη της τη διάσταση. Το κάνει τόσο μοναδικό, που σε παρασέρνει με τη γλυκιά ορμή του και αφήνει ανεξίτηλο σημάδι στη καρδιά σου.
Τζάκια, καλοριφέρ, ζεστές σοκολάτες και όμορφες μουσικές. Η άλλη πλευρά του AM, σε ταξιδεύει στον κόσμο των Χαμένων Συναισθημάτων, των Γλυκών Αναμνήσεων και των Πληγωμένων Καρδιών.
Ώρα για τα διαμαντάκια…
1. Bigger Boys and Stolen Sweethearts
(‘I Bet You Look Good On The Dancefloor’ Single – 2005)
(‘I Bet You Look Good On The Dancefloor’ Single – 2005)
Τι ζημιά έχουν κάνει αυτά τα bigger boys στο Σέφιλντ… Ξεμυαλίζεσαι με τον κάθε τυχαίο και τυχάρπαστο, που επιθυμεί να σε έχει μόνο για το κρεβάτι και τις εξόδους, και στις δύσκολες στιγμές σου, θα σε γράψει εκεί που δεν πιάνει μελάνι γιατί δεν θα δυσκολευτεί να βρει άλλη - αρκεί αυτή η άλλη να κουνηθεί λίγο περισσότερο από σένα.
Σε τέτοιες εποχές μεγάλωσε ο Τέρνερ και τα έγραψε αυτά, κατακεραυνώνοντας τις δήθεν εφηβικές σχέσεις και τα άμυαλα σχολιαροκόριτσα. Που εσύ τα ερωτεύεσαι και τους δίνεις τη καρδιά σου, κι αυτά βγαίνουν και δοκιμάζουν διάφορα με τον κάθε τυχόντα. Αν σε κάνει ν' ανοίγεις συνέχεια τα πόδια σου κι όχι τη καρδιά σου, κάτι πάει λάθος.
Ένα πολύ Εγγλέζικο τραγούδι περί εφηβικών σχέσεων, που κυκλοφόρησε ως b-side στο single I Bet You Look Good On the Dancefloor το 2005, αλλά πριν από τότε, έστω και ανεπίσημα, υπήρχε στο Beneath the Boardwalk (2004), μιας συλλογής demo τραγουδιών που δώριζε η μπάντα στο τέλος των συναυλιών της κατά τα πρώτα χρόνια. Αθώες εποχές, χρόνια αληθινά.
Oh now the girls have grown. Yeah, but I'm sure that they still carry on
in similar ways
2. The Bakery
(‘Fluorescent Adolescent’ Single – 2007)
(‘Fluorescent Adolescent’ Single – 2007)
Ερωτισμός, μελαγχολία, ρεαλισμός. Όλα σε ένα . Γιατί πάει από πόλη σε πόλη, οι κοπέλες δεν μπορούν να αντισταθούν στη σαγήνη του και τα συναισθήματά του αλλάζουν στο λεπτό. Είναι κάτι το ατελέσφορο.
Ερωτισμός γιατί μιλά περί ενός αναπάντεχου έρωτα, μελαγχολία γιατί ξέρει ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει και ρεαλισμός διότι δεν κλείνει τα μάτια στην αλήθεια, δεν είναι αφελής: τον προσεγγίζουν τα θηλυκά μόνο και μόνο επειδή είναι μέλος μιας επιτυχημένης μπάντας.
Γιατί αν τον έβλεπε ας πούμε σε ένα ταχυδρομείο ή σε έναν φούρνο, δεν θα έδειχνε τόσο ενδιαφέρον να τον γνωρίσει. Το τραγούδι εκφράζει τη διχοτομία ανάμεσα στη ζωή προ και μετά διασημότητας. Είχε την ανάλογη επιτυχία στις γυναίκες όταν ήταν 17; Τότε απλά ένιωθε αυτό το αγνό σκίρτημα για καμιά κοπελίτσα από το Σέφιλντ. Τώρα όμως είναι αλλιώς.
Μακάρι να με έβλεπες που στεκόμουν εκεί δα στον φούρνο και σε παρατηρούσα. Δε σε έβλεπα, μα σε παρατηρούσα. Τις κινήσεις σου, τον τρόπο με τον οποίο χανόσουν στη μουσική με τα ακουστικά σου, όλα σου. Δε μπορούσα να πάρω τα μάτια μου από πάνω σου. Δεν ξέρω γιατί. Παρατήρησα ότι είχες ένα σημειωματάριο κι έγραφες με μανία. Τι έγραφες, κορίτσι μου; Τι σε απασχολεί; Αλλά βέβαια εσύ, που χρόνος για ένα βλέμμα.
Καλοκαίρι 2007. Κυκλοφορεί το ξακουστό Fluorescent Adolescent από το Favourite Worst Nightmare. Ένα b-side του, έμελλε να απογειώσει τη γλυκύτητα του Άλεξ και να μπει αθόρυβα σε πολλές καρδιές και να τις κατακτήσει.
And the more you keep on looking the more it's
hard to take. Love, we're in stalemate
3. Catapult
(‘Cornerstone’ Single – 2009)
(‘Cornerstone’ Single – 2009)
Ένα τραγούδι για τις ανασφάλειες του άντρα, ο οποίος βλέπει τη κοπέλα του να ενδίδει σε έναν άλλον. And if his whisper splits the mist, just think of what he's capable of with his kiss. Μη χάνεσαι στα λόγια του. Στις ψεύτικες υποσχέσεις του. Στην αδιαπραγμάτευτη γοητεία του. Μη γίνεις ένα ακόμα παιχνιδάκι του. Δεν είναι αυτός που δείχνει.
Η ιστορία που περνάει ο Τέρνερ μέσα απ' τους στίχους, έχει να κάνει με τον Μέγα Εραστή που σε χρησιμοποιεί, και με εσένα, που θα παίξεις το παιχνίδι του, που θα γίνεις ακόμη μια ξεπέτα.
Ο Τέρνερ της εξηγεί πως έπεσε στην παγίδα του Φλογερού Εραστή της Πόλης. Από τη στιγμή που ελέγχει το μυαλό σου, ελέγχει και το σώμα σου. Προσπαθείς να αντισταθείς, μα είναι ανώφελο. Το ξέρει καλά το παιχνίδι ο... κύριος. Το έχει ξανακάνει πολλές φορές, και είμαι σίγουρος ότι δε θα είσαι το τελευταίο θύμα του.
Αλληγορίες και μπόλικες υπερβολές εδώ μέσα ο Αλέκος, για να τονίσει τη δύναμη του άντρα προς το άτομό της, και το πόσο συναισθηματικά ευάλωτη νιώθει, η οποία εντέλει, ενδίδει. Φευ. Φυσικά και ενδίδει. And he could catapult you back to your daddy or into any hissing misery. And he will tear you out the day after a triumph is as hollow as the day after a tragedy.
4. Evil Twin
(‘Suck It And See’ Single – 2011)
(‘Suck It And See’ Single – 2011)
Αυτό το όμορφο, το πολύ όμορφο b-side, ξεδιπλώνει την ιστορία ενός άντρα που προσπαθεί (και καταφέρνει) να βγει ραντεβού με μια γυναίκα που δεν είναι για τα μούτρα του. Δεν βρίσκει τρόπους να την εντυπωσιάσει και νιώθει την άβολη σιωπή να τον πνίγει. Εκείνη τον βγάζει λοιπόν, από τη δύσκολη θέση, λέγοντάς του πως δε χρειάζεται την αγάπη του. Και φεύγει. Πρόσεξε. Δεν προσπαθεί καν να βρει δικαιολογία για να φύγει. Απλά το κάνει, αφήνοντας τον δύσμοιρο στα κρύα του λουτρού.
Το Evil Twin έχει να… καυχιέται ότι έλαβε καλύτερη θέση στα Charts (λόγω των πολλών downloads) από το ίδιο το single! Το 'Suck It And See' έφτασε στην 149η θέση των UK Singles Chart ενώ το Evil Twin στην 114η! Επίσης, μπορούμε απλά να θαυμάσουμε το υπέροχο ζευγάρι Matt Helders (ντράμερ των Monkeys) και Breana McDow που απολαμβάνουν τη ζωή τους στο βιντεοκλίπ;
And she said, ‘Baby, how can I believe you? How
can I believe you when you can't believe your luck?’
5. Stop The World I Wanna Get Off With You
(‘Why’d You Only Call Me When You’re High?’ Single – 2013)
(‘Why’d You Only Call Me When You’re High?’ Single – 2013)
Σουσάμι Άνοιξε, λέει ο Τέρνερ. Έχει να κάνει δουλίτσες αλλά αποφασίζει να τις παραμερίσει για λίγο. Όλα αυτά για χάρη εκείνης. Θέλει να τη γνωρίσει καλύτερα, να την πάρει από το χέρι και να δραπετεύσουν, να ξεφύγουν από τη δίνη της καθημερινότητας, να δώσουν μια πιο ευχάριστη νότα στη ζωή τους.
Εμπνευσμένο από το βρετανικό μιούζικαλ ονόματι Stop the World – I Want to Get Off, που παιζόταν τη δεκαετία του '60.
With the exception of you I dislike everyone in the room
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου