Aρχικά, Δημήτρη να σε καλωσορίσουμε στο Pause , θα ήθελες να μας πεις λίγα πράγματα για τον εαυτό σου για να σε γνωρίσουν καλύτερα οι αναγνώστες μας;
Καλώς σας βρήκα, χαίρομαι ιδιαίτερα για την πρόσκληση και σας ευχαριστώ για αυτή. Ως τεχνοκράτης, γενικά, δεν είμαι καλός στο να παρουσιάζω τον εαυτό μου και θεωρώ καλύτερο, οι αναγνώστες να με ανακαλύψουν μέσω των ερωτήσεων που θ’ακολουθήσουν.
Τι αποτέλεσε το έναυσμα για να ξεκινήσει η σχέση σου με τη μουσική;
Πως ήταν τα παιδικά σου χρόνια; Τι μουσική ακούγατε στο σπίτι;
Καλά ήταν τα παιδικά μου χρόνια, δεν έχω παράπονο ούτε κάποιο παιδικό τραύμα (γέλια). Οι γονείς μου, δεν ήταν ιδιαίτερα μουσικόφιλοι, σκέψου ένα πικάπ είχαμε με είκοσι δίσκους απλά και ακούγαμε. Δεν είχαμε αυτό που ακούς από άλλους μουσικούς για παράδειγμα, το να πηγαίνουμε κάθε Κυριακή στο Μοναστηράκι να αγοράζουμε δίσκους. Παρ’όλ’αυτά, ο πατέρας μου ακούει κρητικά και αθλητικά μόνο και η μητέρα μου ό,τι παίζει το ραδιόφωνο. Μόνος μου είχα το μικρόβιο να ψαχτώ περαιτέρω και να ανακαλύψω πράγματα.
Επιρροές από Τουρνά και TXC λοιπόν , πόσο σε δυσκόλεψε η πορεία από το ποπ-έντεχνο στο hip hop;
Τότε δεν είχα ούτε μέτρο σύγκρισης ούτε την απαραίτητη γνώση. Απλά σε μία συστηματική ενασχόληση και συνεχές ψάξιμο με την μουσική οδηγήθηκα στο hip hop.
Πριν μας ανέφερες πάντως, ότι το "Η Πόλις Εάλω" έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο , album που έχει και το ανατολίτικο στοιχείο γενικά .
Τώρα όσον αφορά το «η Πόλις Εάλω» , βρήκα πολύ ενδιαφέρον ότι ο Dj Alx έχει χρησιμοποιήσει λούπα από ανατολίτικό τραγούδι μεν , και επίσης στο κομμάτι «ο Έλληνας που έχεις συνηθίσει» είχε λούπα από το «άρχισαν τα όργανα». Σε σχέση με τη μουσική μου πάντως , δε θεωρώ ότι επηρεάστηκα πολύ από το ανατολίτικο στοιχείο, περισσότερο θα έλεγα ότι επηρεάστηκα από την λαϊκή μουσική .
Μεγάλωσες στο Αιγάλεω . Πως σε καθόρισε αυτό τόσο σαν άνθρωπο όσο και μουσικά;
Τότε δεν είχα ούτε μέτρο σύγκρισης ούτε την απαραίτητη γνώση. Απλά σε μία συστηματική ενασχόληση και συνεχές ψάξιμο με την μουσική οδηγήθηκα στο hip hop.
Πριν μας ανέφερες πάντως, ότι το "Η Πόλις Εάλω" έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο , album που έχει και το ανατολίτικο στοιχείο γενικά .
Τώρα όσον αφορά το «η Πόλις Εάλω» , βρήκα πολύ ενδιαφέρον ότι ο Dj Alx έχει χρησιμοποιήσει λούπα από ανατολίτικό τραγούδι μεν , και επίσης στο κομμάτι «ο Έλληνας που έχεις συνηθίσει» είχε λούπα από το «άρχισαν τα όργανα». Σε σχέση με τη μουσική μου πάντως , δε θεωρώ ότι επηρεάστηκα πολύ από το ανατολίτικο στοιχείο, περισσότερο θα έλεγα ότι επηρεάστηκα από την λαϊκή μουσική .
Γενικά εγώ το Αιγάλεω που μεγάλωσα είναι εντελώς διαφορετικό από το σημερινό με τους φοιτητές και τα ρακάδικα, που το ξέρει και το επισκέπτεται όλος ο κόσμος. Εγώ πρόλαβα το Αιγάλεω με κινηματογράφο Άνταμς, Πυξ Λαξ - Ξύλινα Σπαθιά - Παπάζογλου να παίζουν στο μπαρουτάδικο, δύο χιλιάδες άτομα στο Πολυκλαδικό και μήνες κατάληψης, Goodys στα ανοίγματα του, πόλη φάντασμα που δεν πλησίαζε άνθρωπος χωρίς καφέ και ουζερί, τις Χάντρες το ελληνάδικο, μπαράζ με Θήβα και Καλαμάτα, μπιλιαρδάδικα "Σακκάς" και "Ηραίον" και άλλα πολλά.
Διηγήσου μας μία εμπειρία με φίλους από τα εφηβικά σου χρόνια.
Η αλήθεια είναι πως δεν θυμάμαι κάτι πολύ συγκεκριμένο , ωστόσο η εφηβική μας καθημερινότητα ήταν αρκετά χαρακτηριστική της δεκαετίας του ’90. Θυμάμαι, δεν τρώγαμε μια εβδομάδα τυρόπιτα στο σχολείο για να μαζέψουμε χρήματα και να κάνουμε κοπάνα, να πάρουμε το λεωφορείο, να πάμε στην Αθήνα για να αγοράσουμε πχ . τον τελευταίο δίσκο του Εazy-E , από τα Metropolis πράγμα που αποτελούσε και την εκδρομή της ημέρας. Τότε γινόταν χαμός με αυτό τον ναό της μουσικής, τώρα έχουν κλείσει. Eπίσης, η απογευματινή αλητεία , ήταν κλασσική περίπτωση όπως σε όλες τις συνοικίες της Ελλάδας πάρκο, μπασκετάρα – ειδικά η γειτονιά του Αγ. Ελευθερίου που έχει ακόμα πάρα πολύ καλή ομάδα, γκράφιτι για μία περίοδο – τα οποία ήταν κατακρεουργήματα των τοίχων, μην φανταστείς, αλλά εμείς το απολαμβάναμε.
Μας μίλησες για μία εποχή όπου ακολουθούσαν οι νέοι μία τελετουργία για να ψάξουν μουσική – πχ Μετρόπολις κλπ. Θεωρείς πως σήμερα όλη η διαδικασία του να αναζητά κανείς μουσική έχει εκφυλιστεί;
Η αλήθεια είναι πως δεν θυμάμαι κάτι πολύ συγκεκριμένο , ωστόσο η εφηβική μας καθημερινότητα ήταν αρκετά χαρακτηριστική της δεκαετίας του ’90. Θυμάμαι, δεν τρώγαμε μια εβδομάδα τυρόπιτα στο σχολείο για να μαζέψουμε χρήματα και να κάνουμε κοπάνα, να πάρουμε το λεωφορείο, να πάμε στην Αθήνα για να αγοράσουμε πχ . τον τελευταίο δίσκο του Εazy-E , από τα Metropolis πράγμα που αποτελούσε και την εκδρομή της ημέρας. Τότε γινόταν χαμός με αυτό τον ναό της μουσικής, τώρα έχουν κλείσει. Eπίσης, η απογευματινή αλητεία , ήταν κλασσική περίπτωση όπως σε όλες τις συνοικίες της Ελλάδας πάρκο, μπασκετάρα – ειδικά η γειτονιά του Αγ. Ελευθερίου που έχει ακόμα πάρα πολύ καλή ομάδα, γκράφιτι για μία περίοδο – τα οποία ήταν κατακρεουργήματα των τοίχων, μην φανταστείς, αλλά εμείς το απολαμβάναμε.
Μας μίλησες για μία εποχή όπου ακολουθούσαν οι νέοι μία τελετουργία για να ψάξουν μουσική – πχ Μετρόπολις κλπ. Θεωρείς πως σήμερα όλη η διαδικασία του να αναζητά κανείς μουσική έχει εκφυλιστεί;
Εγώ πιστεύω ότι έχει απλώς προσαρμοστεί στην νέα εποχή της εύκολης άντλησης της πληροφορίας. Δεν θέλω να πω ότι έχει εκφυλιστεί, γιατί αν αναρωτηθείς, δεν υπήρχαν εκφυλισμένα πράγματα στην δεκαετία του ’90 ή του ’00 ; Τότε μάλιστα έβγαζαν λεφτά κι αυτοί που τα κάνανε, τώρα το πολύ να βολευτούν με καμιά προβολή στο YouTube. Αν θέλει κάποιος να ακούσει καλή μουσική θα την ανακαλύψει και θα την ψάξει όπως και να ‘χει. Το μόνο που είναι πιο δύσκολο σήμερα , είναι το να διακρίνεις το καλό από το μέτριο μες τον όχλο, καθότι η παραγωγή της μουσικοβιομηχανίας έχει αυξηθεί κατά κόρον. Και σίγουρα δεν είναι τόσο ρομαντικά τα πράγματα όπως παλια, τουλάχιστον για εμάς, για άλλους νεότερους ίσως να είναι – δεν ξέρω.
Στη μουσική σου έχεις παντρέψει το ρεμπέτικο, το λαϊκό και το hip hop. Πόσο εύκολη ήταν η συνύπαρξη αυτών των ειδών ;
Δεν κάνω κάτι σκόπιμα ή επιτηδευμένα. Όπως οι μαύροι των Ηνωμένων Πολιτειών είναι λογικό να ακούνε jazz και blues, funk και soul και να αντλούν λούπες από τα ακούσματά τους, έτσι κι εγώ αντλώ επιρροές και λούπες από την μουσική από την οποία είχα περισσότερα ακούσματα. Και δεν
είμαι ο πρώτος, ούτε το τελευταίος.
είμαι ο πρώτος, ούτε το τελευταίος.
Σε έχουμε ακούσει όμως και σε αρκετές διασκευές.
Μου αρέσουν οι διασκευές, όταν έχουν λόγο για να γίνουν, όχι όταν τις κάνουμε απλά για να τις κάνουμε. Πιστεύω ότι ένα κομμάτι πρέπει να διασκευάζεται μόνον όταν έχει κάτι να ειπωθεί παραπάνω μέσω της διασκευής του. Γενικά η μόδα των βεβιασμένων διασκευών των τελευταίων ετών με κουράζει (πχ οι παρωχημένες μόδες του ρεμπέτικου swing, του "πολύ πειραγμένου" παραδοσιακού, του hipster λαϊκού κλπ που στην αρχή κάτι είχαν να πουν, αλλά κατέληξαν ο ένας να αντιγράφει τον άλλον) και θεωρώ ότι γίνεται καθαρά λόγω απουσίας πηγαίας έμπνευσης. Δεν είμαι αντίθετος στον οποιοδήποτε μουσικό πειραματισμό ή στην οποιαδήποτε διασκευή ή επανεκτέλεση, αρκεί να μη γίνεται επιτηδευμένα. Εγώ προσωπικά στις δουλειές μου έχω καμπόσες διασκευές, αλλά τις βάζω μόνο αν κολλάνε απόλυτα στο σύνολο με τα υπόλοιπα τραγούδια του project.
Web developer και μουσικός. Πως βρίσκεις την χρυσή τομή ανάμεσα στον κώδικα και την τέχνη;
Πολύ απλά, γράφοντας ένα τραγούδι γι'αυτό το πράγμα ακριβώς. Σπάνια γράφω βιωματικά. Πρόσφατα, έγραψα ένα τραγούδι , που αρέσει αρκετά όποτε το τραγουδάω, λέγεται "οι προγραμματιστές". Ξέρεις τι γίνεται; Έχω παρατηρήσει ότι υπάρχουν αρκετά τραγούδια για τα παραδοσιακά επαγγέλματα , πχ για ψαράδες, για οικοδόμους, για νταλικέρηδες. Δεν υπήρχε ωστόσο τίποτα για τα "νέας εποχής" - αν θες- επαγγέλματα. Έτσι, όταν περνάς τα 2/3 του χρόνου σου με τον υπολογιστή, γιατί η δουλειά ποτέ δεν τελειώνει όταν κλείσει η πόρτα του γραφείου, γιατί να μην φτιάξεις και ένα τραγούδι για όλο αυτό; Πρόκειται για ένα κομμάτι που έχει έναν ρεαλιστικό και άμεσο χαρακτήρα στοιχεία που θεωρώ ότι υπάρχουν στη δουλειά μου και εξωτερικεύτηκαν και στην τέχνη.
Πως είναι να είναι κανείς τεχνοκράτης και καλλιτέχνης; Δεν υπάρχει κάποια εσωτερική σύγκρουση;
Πως είναι να είναι κανείς τεχνοκράτης και καλλιτέχνης; Δεν υπάρχει κάποια εσωτερική σύγκρουση;
Από φιλολογικής άποψης είμαι άσχετος, δεν είμαι από εκείνους που διαβάζουν ποίηση και λογοτεχνία, ο λόγος μου, όπως και ο στίχος μου είναι άμεσος. Σκέφτομαι και αποτυπώνω την σκέψη μου, με τον τρόπο που μιλάω με τους φίλους μου ή που μιλάω στον καθημερινό καφέ. Οι περισσότεροι καλλιτέχνες είναι του θεωρητικού πεδίου, εγώ είμαι πιο πολύ του τεχνολογικού.
Έχεις βγάλει τέσσερις δίσκους στο ίντερνετ, πράγμα που δείχνει ότι είσαι πολυγραφότατος.
Οι κυκλοφορίες μου έχουν η μία με την άλλη τεράστιες διαφορές (και μάλλον πρέπει να το κοιτάξω αυτό!). Ο «Μαύρος δίσκος» του 2011 είναι πολύ κοντά στα «30 χρόνια μπάρμπας» του 2015 . Τα άλλα δύο είναι εντελώς διαφορετικά. Το ένα είναι ορχηστρικά με έντονο το παραδοσιακό στοιχείο και το άλλο είχε πολύ συγκεκριμένο μουσικό χαρακτήρα ,μόνο κιθάρα – μπουζούκι, να προσθεσω . Στο Da greek beatz έχω λούπες κυρίως που γράφω και δύο τρία παιχτά κομμάτια.
Που βρίσκεις την έμπνευσή σου;
Μάλλον στις εκπτώσεις, για αυτό δεν μου έρχεται και τόσο συχνά! Γενικά είμαι τύπος που δεν εκβιάζω να γράψω κάτι επειδή πρέπει ή οτιδήποτε, αλλά γράφω αποκλειστικά και μόνο όταν κάτι τύχει να μου κάνει το κλικ και να μου και να μου δώσει αυτό το νεύμα για να πιάσω τις πρώτες νότες και τις πρώτες λέξεις.
Που βρίσκεις την έμπνευσή σου;
Θεωρώ ότι εκφράζω την πολιτική μου άποψη μέσα από την Τέχνη μου, μέσα από την μουσική μου. Ο καινούργιος δίσκος (όπως και οι προηγούμενοι) περιλαμβάνει και κοινωνικοπολιτικό στίχο ο οποίος φυσικά και αποτυπώνει τις δικές μου απόψεις, επομένως δεν θεωρώ ιδιαίτερα δύσκολο να κατανοήσει κανείς που κινούμαι κοινωνικά και πολιτικά.
Aν παρατηρήσεις το εξώφυλλο θα δεις ότι είμαι σε ένα γήπεδο ποδοσφαίρου 5Χ5 με ένα πλαστικό όπλο και έχω μια μπάλα. Μοιάζει δηλαδή με λογοπαίγνιο , ωστόσο το περιεχόμενο του δίσκου είναι κοινωνικοπολιτικό.
Πιστεύεις στον ένοπλο αγώνα;
Πιστεύεις στον ένοπλο αγώνα;
Με τη συγκεκριμένη μορφή που έχουν σήμερα τα talent show όχι, γιατί δεν ψάχνουν την καινοτομία αλλά την επανάληψη. Δεν είμαι ενάντια σε αυτά, αλλά θεωρώ ότι δεν έχω και τις φωνητικές ικανότητες προς το παρόν να πάω σε ένα τέτοιο παιχνίδι γιατί αυτά ψάχνουν φωνάρες . Αυτό που προβάλλουν τα talent shows δεν είναι αυτό που έχει ανάγκη η ελληνική σκηνή σήμερα, δηλαδή την δημιουργία, την πρωτοτυπία, την καινοτομία και την εκφραστικότητα. Ψάχνουν πολύ καλές φωνές για να τραγουδήσουν χιλιοειπωμένα τραγούδια. Αυτό δεν αποδεικνύει ούτε αναδεικνύει κάποια καλλιτεχνική αξία, κατ'εμέ.
Τι καινούριο ετοιμάζεις;
Έχω τελειώσει την ηχογράφηση του νέου μου προτζεκτ που ονομάζεται " Το παιδί από το Αιγάλεω" , περιλαμβάνει οχτώ κομμάτια μόνο μπουζούκι και κιθάρα. Στο μπουζούκι συμμετέχει ο Άρης Μάθεσης. Δεν είναι βιωματικός δίσκος, αν και ενδεχομένως ο τίτλος παραπέμπει σε κάτι τέτοιο αλλά στην πραγματικότητα δείχνει την λαϊκότητα ουσιαστικά της περιοχής του δίσκου.
Λοιπόν , αυτό το σκεφτόμουν προχθές και έγραψα ένα κομμάτι πάνω σ’αυτό , το οποίο θα είναι ουσιαστικά η εισαγωγή για «Το παιδί από το Αιγάλεω.» Θα σας δώσω και την αποκλειστικότητα (γέλια) με τους στίχους
« Σπάνια γράφω αυτοβιογραφικά
Γιατί τριγύρω μου βλέπω κόσμο και κοσμάκη
Να’χουν καημούς, να’χουν πόθους και την ανάγκη
Μα να μην έχουν ούτε κιθάρα ούτε λαλιά
Γιατί δε χωράνε στην μουσική μας εγωισμοί
Για δε χωράνε στη τέχνη πρέπει και μη
Γιατί και οι άλλοι έχουν μέσα τους κρυφά μεράκια
Σπάνια λέω στα τραγουδάκια μου για εμένα
Αφού η ζωή μου είναι όσο να’ναι μονοτονία
Γιατί λατρεύω την πλούσια θεματολογία
Γιατί γουστάρω να τραγουδάω και για εσένα
Σπάνια λέω στίχους αυτοβιωματικούς
Βλέπω στα μάτια του καθενός περαστικού
Ακούω τα λόγια του κάθε φίλου και κάθε εχθρού
Τα μεταφράζω σε συγχορδίες και σε ρυθμούς»
Ποιο ήταν το μουσικό αποτέλεσμα από την μαθητεία σου στον Φοίβο Δεληβοριά ;
Έχουμε καιρό να σε δούμε σε hip hop εκδοχή; Πλέον σε βλέπουμε σε πιο έντεχνα live . Τέλος αυτή η εποχή για σένα;
Κατ'αρχάς θα διαφωνήσω με τον όρο έντεχνο, θα το χαρακτήριζα απλά ακουστική μουσική. Βαριέμαι να κάνω hip hop παραγωγές είναι η αλήθεια και έχω να κάνω κάτι σε αυτό το είδος εδώ και τέσσερα χρόνια.
Θα θέλαμε να μοιραστείς μαζί μας , έναν δίσκο που άκουσες και σου άρεσε πάρα πολύ και έναν δίσκο που δεν σου άρεσε καθόλου.
Ένας δίσκος που άκουσα πρόσφατα και μου άρεσε πολύ είναι το "Το κοπέλι και ο Δράκος" των Στρατάκηδων. Ο αγαπημένος μου δίσκος, γενικά, είναι το «Sad wings of destiny» των Judas Priest. Δίσκος που δεν μου άρεσε, δε μου έρχεται τώρα, γιατί συνήθως ότι δε μου αρέσει το διαγράφω από τον σκληρό δίσκο του εγκεφάλου μου.
Έχεις κάποιο μότο;
Ζωάρα.
Eλπίζω μέχρι το Πάσχα , να περάσουμε με τον Άρη Μάθεση τα μπουζούκια στο « Το παιδί από το Αιγάλεω» και να το κυκλοφορήσουμε μετά.
*Περισσότερα για τον Meet-Sos μπορεί να ανακαλύψει κανείς :
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου